Posměšky spolužáků, mlčící přihlížející, oběť…jak se kdo z nich cítí, co vede „nandávače“ k takovému chování? Ve hře jsme se vrátili zpátky v čase – do doby před konfliktem, přímo do konfliktu, těsně po něm a 14 dní po konfliktu. Žáci udělovali jednotlivým aktérům konfliktu cenné rady a sbírali body, kterých museli nasbírat více než bylo „bodů neštěstí“ na začátku hry. A protože se jim to nakonec povedlo, staly se z nich hvězdné týmy.
V těchto týmech pracovali žáci i další dny v Haluzicích. Po příjezdu jsme se ubytovali a po svačině jsme úvodní hrou s kruhem začali náš dvoudenní program. Vzájemně jsme si sdělili každý sám za sebe svoje očekávání. Co chci, aby se tu dělo, co chci zažít, na co se těším? Aby byl pobyt pro všechny příjemný, bylo potřeba si vytvořit společná pravidla, která budou všichni respektovat a ctít. Při vymýšlení jsme mysleli na to, že pravidlo má být něco, co chceme, aby se dělo, ne aby zakazovalo. Vytvořená pravidla žáci stvrdili svým podpisem. Před obědem zůstal čas na první rozehřívací hru s míčem, která prověřila spolupráci jednotlivých skupin.
Po obědě a odpočinku na pokojích si skupiny tvořily svůj znak hvězdného týmu a odznáčky na připnutí, které pak ostatním v kruhu představili. Poté jsme se na chvíli dostali do vesmíru, kde jsme měli možnost navštívit 4 souhvězdí – souhvězdí pocitů, souhvězdí potřeb, souhvězdí hranic a souhvězdí úspěchů. Zjistili jsme o sobě a o svých kamarádech ve skupině spoustu zajímavých věcí. Dokázali jsme ocenit sami sebe a napsat si do hvězdičky, v čem jsem dobrá/ý, která moje schopnost září. Svoje nedostatky jsme pro tentokrát nechali stranou, ale víme, že na nich můžeme pracovat.
V lese si pak týmy postavily své vesmírné stanice z klacků a jiných přírodnin a před večeří zůstal čas i na volnou zábavu – fotbálek, vybíjenou, přehazovanou i válení sudů…
Večer na adaptačním pobytu je tradičně spojený se stezkou odvahy. Letos cestu lesem lemovaly zapálené svíčky ve sklenicích, a proto nebylo potřeba baterek na ozáření odrazek. Mladší děti měly možnost výběru, zda půjdou samy nebo s kamarádem. Všichni cestu úspěšně zvládli pod utajeným dohledem pedagogů a v cíli zažívali obrovskou radost.
Druhý den po snídani čekalo na žáky několik her s balónky – nejprve aktivita na spolupráci ve skupině, pak ve dvojicích a poslední, ve které hrál každý sám za sebe. Poslední aktivitou před závěrečným hodnocením byl sběr jídla pro vesmírné stanice hvězdných týmů. Cestu s nalezenou potravinou ovšem sběračům komplikovaly padající meteority, protože pokud vás zasáhly, museli jste potravinu odevzdat a vrátit se do stanice s prázdnou. Tato hra byla hodně o vytrvalosti a nevzdávání se.
Při závěrečném hodnocení jsme se vrátili k našim očekáváním. Co se splnilo, co se mi líbilo, co mi udělalo radost, jaké pocity jsem zažíval…? Žáci dostali pamětní list a balónek s hvězdami. A proč s hvězdami?
Protože každý z nás je součástí a platným členem hvězdného týmu :-)
Reflexe žáků 1. ročníku:
Která aktivita se ti líbila?
Stezka odvahy, hledání potravin, hledání kuliček ve dvojici, sdílení zážitků v kruhu, vybíjená, stavění domečků
Co se ti dařilo?
Spát, chodit opatrně podle pravidel, hledání kuliček, ujít stezku odvahy, postavit domeček, praskání balónků, prolézání obručí v kruhu, plnit úkoly
Co jsi musel překonávat?
Strach večer, probíhat rojem meteoritů, stezku odvahy, že jsme byli v týmu s někým, kde jsme zatím neměli známé kamarády, hledání kuliček, netrpělivost u přenášení kuliček, že jsem nebyla doma a chovat se jinak než doma, ne hned u všeho brečet, strach při stezce odvahy
Co vám udělalo na pobytu radost?
Že byla stezka odvahy, balónek s hvězdami, jak jsem překonal stezku odvahy, jak jsem hrál vybíjenou, že jsme šli později spinkat
Koho jsi lépe poznal?
Vojtu R. Floriho, Barunku z naší třídy, Vojtu K., Barunku, Matese, Elenku
Reflexe žáků 3.ročníku:
Co si vybavíš z adaptačního pobytu?
stavění domečků v týmech, stezka odvahy, běhání pro potraviny, pokoje, hry s balónky, různé týmy, vymýšlení názvu týmu, vše, co jsme dělali pro vesmírnou stanici
Co se ti dařilo?
dodržovat pravidla, uchránit balónek, hledání a nošení potravin, stavění vesmírné stanice, tancování s balónkem ve dvojici, balónkový had, probíhání deštěm meteoritů
Co jsi překonal/a?
přespání jinde než doma, palbu meteoritů, strach při stezce odvahy
Co bylo obtížné?
projít palbou meteoritů, uchránit si balónek, převlékat postele, tancovat s balónkem ve dvojici, prásknutí balónku, shánění materiálu ke stavbě
Koho jsi lépe poznal?
paní učitelku Lucku, paní učitelku Dagmarku, paní učitelku Marušku, prvňáčky, Matyáše, Gabču, Martina Č., pana učitele, Moničku
Fotogalerie zde: https://photos.app.goo.gl/DHysjnS3QqAK9QJM7