Naše škola je v ORP Slavkovsko jedinou školou 1. stupně, na které parlament funguje. Děvčata Emily, Adélka, Vendulka a Beátka jely na setkání s mírnými obavami, neboť nevěděly, co je čeká. Ale hned po příjezdu z nich nervozita opadla a s elánem sobě vlastním se zapojily do celkového programu, který pro ně připravil lektor Josef, který se žákovským parlamentům věnuje. Na seznámení proběhla hra „Dobrý den“, která měla u dětí velký úspěch. Potom se dělaly skupinky podle společných věcí – počet sourozenců, měsíc narození, vzdálenosti bydliště od školy, mého vysněného povolání. Žáci se tak mohli navzájem poznat a opadla bariéra z neznámého a nových lidí. Velmi jsme se nasmáli u hry kámen – nůžky – papír. Poté se již představily oba žákovské parlamenty – jak fungují, a také žáci vyjmenovali aktivity, které na škole již proběhly a pravidelně probíhají. Děvčata popsala, jaké jsou u nás ve škole volby a na fotkách ukázaly a popsaly některé akce. Stejně tak popsali svůj žákovský parlament „Slavkováci“. Z popisu byly zřejmé rozdíly ve fungování a v aktivitách malé a velké školy. Slavkov je úplná základní škola, kde jsou v parlamentu 2 zástupci z každé třídy od 5. do 9. ročníku. Na setkání bylo přítomno asi 25 jeho členů. Byla poznat zkušenost a suverénnost ostřílených osmáků a deváťáků.
Po výborné svačině, kterou připravili studenti slavkovské ISŠ, všichni žáci popřemýšleli, jaké jsou aspekty školního parlamentu a vytvořili sborník nápadů. Sešlo se spoustu činností, co všechno by mohli zorganizovat. Potom se parlamenty zaměřily na jeden projekt, který více rozpracovaly a poté představily ostatním. Naše děvčata vymyslela zajímavou akci, a pokud se jim podaří ji zrealizovat, bude to super. Mají ale před sebou ještě spoustu práce a příprav.
Odjížděly jsme s dobrým pocitem, že i malá škola se mezi těmi velkými neztratí a s hlavou plnou nápadů pro další fungování školního parlamentu. Mně osobně v hlavě utkvěla myšlenka lektora Josefa, a to propojení svobody a zodpovědnosti. Děkujeme za velmi inspirativní dopoledne :-)
Dagmar Mudrlová
Proč školní parlament?
Děti v parlamentu dokáží najít své silné stránky a učí se odpovědnému jednání, ale i zajímat se a pečovat o své okolí. Díky tomu zvyšují svou iniciativnost a motivaci být v budoucnu hybateli změn. Učí se řešit společně problémy a výzvy a tím posilují svou občanskou gramotnost.
Učitelé si díky parlamentu mohou znovu uvědomit, že vzdělávání a spolupráce musí stát na partnerství, otevřenosti a respektu. Že jen tak se děti mohou učit naplno a s radostí. A ne jen o tom mluvit, ale žít to a jít příkladem.
Škola díky parlamentu dokáže nastartovat změny, které vedou ke změně v kultuře školy.
(zdroj CEDU)
A co k tomu napsala děvčata?
Emily: Napoprvé jsme byly nervózní, protože jsme si myslely, že přijde víc lidí. Líbila se mi prezentace ostatních a hra Dobrý den. Na konci, jak jsme odcházely, jsme viděly veverku.
Adélka: Mně se líbila ta hra Dobrý den. Užila jsem si to, bylo to dobrý. Čekala jsem, že to bude horší, ale nakonec jsem si to užila.
Beátka: Jsem moc ráda, že tam bylo málo dětí. Líbila se mi hra Dobrý den a chutnala mi svačina. Líbil se mi náš nápad na projekt, který jsme vymyslely.